Wednesday 26 May 2010

Ramai Keliru Isu Judi Bola Ini...

Alhamdulillah,demam selsema yang melanda diri 3,4 hari lalu telah pun kian reda. 2 hari lepas saya pergi mendapatkan rawatan di Klinik 1Malaysia Taman Gombak Permai, Gombak.Nampaknya ramai juga penduduk sekitar yang datang mendapatkan perkhidmatan klinik ini dan ternyata ianya memudahkan rakyat jelata sesuai dengan motto 'rakyat didahulukan'.

Pagi tadi sambil makan 'nasi berlauk' sempat berbual dengan tuan kedai yang menyatakan rasa tidak puas hati kerana kerajaan Malaysia meluluskan judi bola. Beliau bertanya apakah kerajaan kini menghalalkan judi? Jika tidak mengapa diberi lesen untuk menjalankan judi semasa world cup ini. Kata beliau, orang ramai rata-rata berpendapat kerajaan memang menghalalkan judi.

Kasihan saudara saya ini, rupanya beliau tidak mendapat gambaran sebenar berhubung isu ini. Rupa-rupanya beliau telah digambarkan bahawa kerajaan Malaysia pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak telah menyatakan judi itu sesuatu yang halal. Maka saya mengatakan kepada beliau bahawa sesiapa sahaja orang Islam mengatakan judi itu halal maka dia kena semak balik ucapan syahadahnya kerana dikhuatiri terbatal akibat menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah SWT. Terdiam beliau seketika, mungkin terkejut dengan respon segera saya itu.

Maka saya pun memaparkan situasi sebenar mengapa keputusan ini diambil oleh kerajaan sebagaimana posting saya semalam...

Tiba-tiba dengan spontan beliau pun menjawab, oh patut pun mereka beriya-iya benar buat demonstrasi, rupanya ada udang di sebalik batu! Terima kasih abang, kerana bagi kefahaman yang 'jilah' kepada saya.

Sebelum beredar, saya pesan kepada beliau; lain kali fahami sesuatu masalah dengan baik terlebih dahulu kemudian buatlah keputusan, baru betul namanya! Betul tak bos? Jawab beliau: SETUJU!

No comments:

Post a Comment