Sunday 21 November 2010

Kembali bertugas…

16 November 2010 saya melaporkan diri untuk bertugas setelah dua tahun bercuti (study leave). Alhamdulillah, ternyata banyak sekali perkara-perkara baru yang saya temui sepanjang tempoh tersebut yang sudah tentu memberi manfaat baik secara langsung mahu pun tidak langsung.

Terasa agak kekok sedikit untuk memulakan langkah, maklum sahajalah lama berehat. Namun suasana di kantor masih lagi mesra seperti dahulu, tetap ceria walaupun kerja bertalu-talu datang berkunjung. Syabas saya ucapkan kepada semua anggota Jabatan yang sentiasa dedikasi menjunjung amanah negara. Walaupun masih dalam mood raya, namun kerja tetap didahulukan, pencapaian semestinya diutamakan.

Dalam minggu ini suasana politik dalam negara juga kembali panas khasnya dalam pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Rata-rata media arus perdana dan media maya memapar berita kekalutan melanda parti tersebut dari sebabak ke sebabak. Isu pengundi hantu, isu gerrymandering, politik wang dan hilang keyakinan kepada pucuk pimpinan jelas merupakan perkara utama yang sedang melanda PKR. Calon Timbalan Presiden Datuk Zaid Ibrahim menarik diri dari bertanding dan seterusnya mengisytiharkan meletak jawatan dalam parti, Mustafa Kamil Ayub, Naib Presiden semasa yang bertanding jawatan Timbalan Presiden juga tidak berpuas hati dengan PKR dan mendesak ditangguhkan pemilihan . Selain mereka, ramai lagi pemimpin PKR peringkat negeri dan cabang serta ahli-ahli juga mendesak supaya parti direformasikan kerana berlaku banyak penyalahgunaan kuasa dan salah urus yang serius di peringkat tertinggi.

Namun, sebagaimana biasa Datuk Seri Anwar Ibrahim, Azmin Ali , Saifuddin Nasution dan beberapa orang pimpinan PKR berterusan menyalahkan UMNO dan BN atas kemelut dalaman parti mereka. Ini semua propaganda BN untuk menghancurkan Pakatan Rakyat kata mereka. Ahli PKR yang mengkritik parti adalah sama ada dirasuk oleh ruh BN atau ada agenda peribadi, bukannya genuine untuk menambah baik parti.

Itulah Machiavellian politics, yang elok hanya kita, yang tak elok semuanya orang lain. Ini yang disebut orang politik suku, agama suku. Ada faham?

No comments:

Post a Comment