Tuesday 28 December 2010

Sembang Kedai Kopi

Semasa minum pagi tadi saya ditanya oleh kawan apa posisi PAS dalam Pakatan Rakyat. Kalau dalam BN kita nampak jelas posisi UMNO duduk di mana. Sehingga beberapa minggu lepas ada parti komponen yang mengatakan UMNO sebagai ‘the big brother’ dalam BN.

Saya katakan kepada beliau “aku pun tak pasti, PAS memimpin ke PAS dipimpin?”. Yang kita selalu dengar, orang Pas kata Islam mesti memimpin, sebab itu kita lawan UMNO sebab UMNO tak laksana Islam dengan sepatutnya. Dalam BN yang diterajui UMNO, Islam dipimpin bukan Islam memimpin. Susah nak laksana syariah Islam dalam kerangka BN. Sebab tu kita join Pakatan Rakyat, kita percaya matlamat kita akan tercapai melalui kerangka ini. Itu kata-kata biasa yang selalu kita dengar dari pihak PAS.

Tetapi yang anehnya apa yang kita perhatikan adalah tidak begitu. Apa yang PAS idam-idamkan nampaknya tidak berlaku malah kadang-kadang jauh tersasar dari matlamat mereka. PAS kini telah meleburkan jati diri mereka dan berpolitik mengikut rentak demokrasi sekular barat. Ada yang mengatakan tujuan PAS berbuat begitu hanyalah menyesuaikan parti mereka dengan keadaan masyarakat Malaysia kontemporari. Bahkan ada yang berhujah tindakan itu adalah sangat Islamik kerana Islam itu bersifat anjal dan terbuka. Islam tidak rigid jauh sekali tertutup. Justeru PAS sebagai wadah politik berasaskan Islam maka wajar PAS mengambil pendirian demikian.

Sesungguhnya saya tidak bermasalah dengan hujah-hujah di atas. Tetapi masalah saya ialah kenapa kini PAS baru sedar tentang semua itu. Adakah keterbukaan dan keanjalan syariah hanya berlaku apabila Pakatan Rakyat dibentuk. Apakah ‘tahaluf siyasi’ hanya sah dan berlaku mutakhir ini sahaja. Apakah tahaluf siyasi antara UMNO-MCA-MIC sejak zaman berzaman tidak mengikut ‘siyasah syar’iyyah’?

Yang jelas ialah dalam BN terbukti UMNO yang memimpin manakala dalam Pakatan Rakyat PAS nampaknya dipimpin. Apa tidaknya, bila UMNO mengajak Pas berbincang soal kepentingan umat Melayu dan Islam, PAS merujuk masalah tersebut kepada PKR dan DAP untuk mendapat ‘green light’. Manakala UMNO tidak perlu merujuk pun kepada mana-mana parti komponen BN kerana masalah yang nak dibincangkan ialah masalah orang Melayu beragama Islam.

“Kalau dalam masalah umat sendiri pun PAS kena merujuk kepada DAP dan PKR, maka sudah pastilah PAS lebih-lebih lagi kena merujuk kepada mereka jika ia melibatkan masalah ekonomi, pelajaran dan lain-lain” kata saya kepada kawan tadi. “Jadi, bila masa Pas nak merujuk kepada Al-Quran dan Hadis jika sepanjang masa asyik duk refer DAP dan PKR ja…” sergah kawan saya.

Betul juga, bila nak guna Al-Quran dan Hadis ye kalau dan asyik kena refer Pakatan jer…yang ni saya tengah fikir.

No comments:

Post a Comment