Wednesday 14 May 2014

TEGANU KITE...

Assalamualalaikum…

Kemelut politik di Terengganu  telah menjadi isu panas di media massa kini apabila peletakan jawatan sebagai menti besar Terengganu oleh Datuk Seri Ahmad Said. Ekoran dari peletakan jawatan Datuk Ahmad Said, Adun Ajil, Ghazali Talib dan Roslee Daud (Adun Bukit Besi)  turut meletakkan jawatan mereka sebagai ahli UMNO. Hal ini telah menggemparkan masyarakat Malaysia khususnya mereka yang terlibat di dalam Majlis Tertinggi UMNO dan juga rakyat Terengganu itu sendiri.

Namun begitu, peletakan jawatan Adun Bukit Besi tidak lama apabila beliau telah menarik semula surat keluar UMNO selepas dinasihati rakan-rakan seperjuangan beliau.

Jawatan MB telah diganti dengan Menteri Besar Terengganu yang baharu iaitu,Datuk Ahmad Razif  dan berkuat kuasa 12 Mei. Datuk Razif  yang merupakan Adun Takir telah mengangkat sumpah sebagai MB Terengganu ke- 14 di hadapan Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin di Istana Syarqiyyah , Kuala Terengganu. (Sinar Harian, 14 MEI 2014).

Peletakan jawatan mereka yang terlibat menjadikan kedudukan BN di Terengganu sebanyak 15 kerusi manakala pembangkang juga memegang jumlah kerusi yang sama iaitu sebanyak 15 kerusi. kekuatan kerajaan BN ada pada satu undi penentu pada speaker yang mana speaker dikira sebagai wakil kepada kerajaan negeri yang memerintah dengan kedudukan kerusi 16: 15:2.

Konklusi daripada apa yang berlaku, Abe Mat harap akan wujud penyelesaian terbaik untuk Terengganu. Semoga dengan pelantikan Datuk Razif sebagai Menteri Besar Terengganu yang baharu ini dapat terus membela nasib rakyat Terengganu dan membawa negeri ini terus berkembang maju pada masa yang mendatang. Sekian dulu, dari Abe Mat... Assalamualaikum..^_^

Datuk Ahmad Said (Bekas MB Terengganu)
Adun Bukit Besi, Roslee Daud menarik balik perisytiharan keluar UMNO






No comments:

Post a Comment